ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Saturday, March 5, 2011

ADAT DAN BUDAYA

Semasa saya beratur untuk mengambil duit di mesin pengeluaran wang di kolej, saya terdengar seorang pelajar perempuan yang beratur di depanku mengeluh. Saya terdengar perbualan pelajar tersebut bersama rakannya. Katanya, “Aduh, lembap betul orang depan tu ambik duit. Ingat dia sorang je ke nak ambik duit. Dah la panas ni, tak tengok ke ramai yang tengah beratur ini, takkan tak pandai baca” Saya yang berada di belakang hanya tersenyum dan menggelang. Saya berpendapat pelajar perempuan itu bercerita kepada kawannya mengenai seorang pelajar lelaki yang saya sendiri menyedari bahawa dia mengambil masa yang lama untuk mengeluarkan wang, tetapi saya hanya bersabar.

Komen:
Hidup dalam dunia ini, kita seharusnya sentiasa bersabar dalam setiap keadaan. Pelajar lelaki tersebut mungkin mengalami masalah untuk mengeluarkan wang. Kita tidak seharusnya mengeluarkan kata-kata yang tidak sopan. Kita sebagai bakal guru seharusnya mempunyai nilai kesabaran kerana kita bakal berhadapan dengan murid di sekolah. Jika kita tidak sabar, kemungkinan kita akan menghadapai masalah dengan sekolah, ibu bapa dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment