ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Sunday, March 13, 2011

CINTA DAN BANGGA TERHADAP BAHASA MELAYU

Pada pagi ini, saya pergi ke pekan untuk mengambil duit di Bank Islam. Semasa sedang beratur, saya perhatikan orang yang sedang mengeluarkan duit tersebut. Saya adalah orang yang kedua selepas dia, iaitu saya berada di belakangnya. Saya perhatikan bahawa dia memilih bahasa Inggeris untuk melakukan mengeluaran duit. Selepas memilih bahasa Inggeris, saya dapati dia membatalkan urusniaganya. Dia mengambil semula kad ATM lalu memasukkannya semula. Selepas itu, dia memilih bahasa Melayu. Rupa-rupanya, dia kurang mahir menggunakan bahasa Inggeris.

Komen:
Inilah budaya yang berlaku di Malaysia, di mana kita terlalu mengagungkan bahasa Inggeris. Walaupun tidak pandai menggunakan bahasa Inggeris, namun tetap berlagak menggunakan bahasa tersebut. Sebagai warganegara Malaysia, kita harus bangga dengan bahasa Melayu yang merupakan bahasa kebangsaan kita. Kita martabatkan dan mengangkat bahasa Melayu agar bahasa kita menjadi bahasa antarabangsa seperti bahasa China dan bahasa Jepun.




No comments:

Post a Comment