ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Tuesday, February 8, 2011

ASIMILASI BAHASA DAN BUDAYA


Semasa duduk di perhentian bas di kampus, saya terdengar perbualan dua orang rakan. Saya mendapati seorang pelajar Sabah dan seorang pelajar Kelantan. Perkara menarik yang saya hendak kongsikan ialah terdapat berlakunya percampuran bahasa. Saya mendengar mereka berbual mesra, yakni mungkin mereka kawan rapat. Pelajar Sabah tersebut menggunakan beberapa perkataan bahasa Kelantan seperti kawe, demo dan sebagainya. Begitu juga dengan pelajar dari Kelantan yang turut menggunakan perkataan Sabah seperti bah, kau dan sebagainya.

Komen :
Perkara ini sangat menarik bagi saya kerana kedua-dua pelajar tersebut sama-sama belajar bahasa dan budaya orang lain. Ini adalah asimilasi bahasa, yakni percampuran bahasa Sabah dengan bahasa Kelantan. Kita rakyat majmuk seharusnya memahami budaya dan bahasa etnik lain walaupun kita berbeza agama dan warna kulit. Inilah 1 Malaysia, hidup dalam satu bumbung.

No comments:

Post a Comment