ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Tuesday, February 22, 2011

PERKATAAN “AKU” DAN “SAYA” - NILAI SOSIAL

Pada hari ini, saya berjumpa dengan seorang pensyarah untuk berbincang tentang tugasan. Perkara yang saya hendak konsikan di sini adalah saya terkeluar atau terguna perkataan “aku” semasa asyik bercakap dengan pensyarah. Pada mulanya, saya dapat mengawal diri, tetapi setelah berbual mesra akhirnya saya menggunakan perkataan “aku”. Saya terikut-ikut dengan bahasa yang saya gunakan di Sarawak. Di Sarawak, jika bercakap dengan orang tua, saya menggunakan perkataan “aku”. Perkataan itu tidak member maksud negative atau tidak menghormati orang lain. Tetapi di Semananjung Malaysia ini, penggunaan perkataan “aku” diganggap kurang sopan.

Komen:
Perkataan “aku” hanya sesuai digunakan semasa kita bercakap dengan rakan-rakan dan keluarga. Manakala perkataan “saya” sesuai digunakan semasa kita bercakap dengan orang lebih tua, guru, pensyarah dan orang yang kita tidak kenal atau tidak rapat dengan kita. Jika kita menggunakan perkataan “aku” bercakap dengan orang yang tua, guru, pensyarah, kita akan dianggap sebagai kurang ajar. Oleh itu, dalam pergaulan seharian, berkomunikasi dengan orang lain, kita hendaklah pandai menggunakkan perkataan yang sesuai untuk mengelakkan orang salah faham terhadap kita. Jika kita pandai berinteraksi dengan orang lain, ornag akan menghormati kita. Tegasnya, interaksi sosial perlu menggunakan bahasa yang sesuai mengikut sutuasi. 

No comments:

Post a Comment