ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Wednesday, February 16, 2011

PERANAN BAHASA DALAM BUDAYA

Selepas tamat kuliah, saya dan Ken Kelson pergi ke pekan untuk membeli barang keperluan. Semasa asyik memilih barang, saya ternampak dua budak sedang membeli kuih, yakni seorang budak india dan budak cina. Saya mendengar perbualan mereka. Mereka menggunakan bahasa Melayu untuk berkomunikasi. Begitu juga saya dengan rakan saya Ken Kelson yang berbangsa India dan saya berbangsa Iban. Kami menggunakan bahasa Melayu untuk berkomunikasi.

Komen:
Bahasa Melayu memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian. Jika kita fikir dan teliti, bahasa Melayu berperanan mengeratkan hubungan sesama manusia tanpa mengira kaum dan agama. Inilah peranan bahasa dalam negara kita yang mempunyai pelbagai budaya, kaum dan agama.

No comments:

Post a Comment