ISU-ISU TERKINI

Sunday, August 21, 2011

WIRA PERSONA AVATARI : PENGAJARAN


Pengajaran
1.  Kita hendaklah tabah  menghadapi dugaan dalam kehidupan. Contohnya,  Anas dan
Aina sentiasa mengharapkan  kepulangan ayahnya yang hilang tanpa khabar berita
selama 6 bulan.
2.  Kita perlulah  menggunakan kemudahan teknologi dengan sebaik-sebaiknya.
Misalnya, penggunaan kamar bicara ada mendatangkan  kebaikan dan kelemahan. Ini
bergantung kepada penggunaannya sama ada dapat memanfaatkan kelebihannya
ataupun tidak.
3.    Kita hendaklah  menjaga hubungan persahabatan agar sentiasa berada  dalam keadaan
yang baik. Contohnya, disebabkan gurauan ayahnya dan Pak Cik Ho yang inginkan
Anas dan Pauline bertunang, hubungan mereka renggang.
4.  Kita perlulah  menghormati orang yang lebih tua daripada kita. Contohnya, Kumar
telah  memperlekehkan komputer Pak Cik Tan yang lama dan beliau bertindak kasar
dengan menghempas daun pintu apabila  hendak pulang.
5.  Kita perlulah berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu. Contohnya, Anjali telah
menurut perintah  abangnya supaya menggagalkan usaha Pasukan Zamrud II
memenangi pertandingan Avatar. Seharusnya, Anjali perlu berfikir bahawa perbuatan
tersebut merupakan satu kesalahan.
6.  Kita janganlah  berputus asa jika dilanda  kesusahan. Contohnya, walaupun  Aina telah
ditembak  dan pasukan Zamr ud II kehilangan seorang  ahli, pasukan Zamrud II tetap
meneruskan usaha memenangi pertandingan tersebut dengan  menggantikan posisi
Aina dengan Zuraini.
7.  Kita tidak harus menukar sejarah silam kerana setiap ketetapannya  mempunyai
rahmatnya.
8.  Kita hendaklah mengamalkan sikap berkasih sayang dalam kehidupan. Contohnya,
Anas cuba memujuk dan  menenangkan Aina ketika  Aina bersedih atas kehilangan
ayahnya itu.
9.    Kita perlulah berusaha ber sungguh-sungguh  untuk mencapai sesuatu. Contohnya,
pasukan Zamrud II telah membuat persiapan awal dengan menjalani latihan fizikal
dan mental demi memenangi pertandingan Avatari nanti.
10. Kita seharusnya tidak terjebak dalam  gejala yang tidak sihat. Contohnya, Kumar
merupakan ketua samseng yang menimbulkan keadaan huru-hara di Game Star.
11.   Kita hendaklah  mengikut contoh yang baik. Contohnya, Aina dan  Anas mengikut
jejak langkah ayahnya  dengan memenangi  pertandingan Avatari yang pernah
dimenangi ayahnya dahulu.
12. Kita hendaklah mengekalkan adat warisan Melayu. Contohnya,  Aina telah memasuki
kelas persilatan. Begitu juga Anas, beliau amat  mahir dalam ilmu persilatan

No comments:

Post a Comment