ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Wednesday, January 19, 2011

BAHASA JIWA BANGSA


Pada pukul 9 pagi, saya pergi ke pekan untuk memotong kaki seluar . Sampai di pekan Tanjung Malim, saya terus pergi ke kedai yang berhadapan dengan Maybank Tanjung Malim, di mana pemilik kedai itu ialah orang cina. Pada mulanya orang cina itu menggunakan bahasa mandarin bercakap dengan saya. Situasi :

Cina : (Bahasa mandarin dan saya tak faham)

Saya : Encik, saya nak potong kaki seluar?

Cina: Saya ingat lu olang cina, kulit manyak putih, itu saya cakap cina sama lu. Lu mau bagi kecik itu kaki seluar..

Saya : (tersenyum)..ya. berapa?

Cina : Bagi kecik saja 5 linggit, bagi kecik sama potong pendek 8 linggit.

Saya: Ok. Berapa lama boleh siap?

Cina : Esok lu boleh ambil.

Saya: Ok…

Komen:

Semenangnya, negara kita, negara yang berbilang bangsa iaitu bangsa Melayu, Cina, India, dan sebagainya. Negara kita memiliki pelbagai bahasa seperti bahasa Melayu, Mandarin, Tamil dan sebagainya. Di samping itu, setiap bahasa tersebut terdapat beberapa pecahannya lagi iaitu dikenali sebagai dialek. Misalnya, bahasa Melayu mempunyai pelbagai dialek seperti dialek Kelantan, Johor, Kedah dan sebagainya, bagitu juga dengan bahasa Cina dan bahasa yang lain.

Dalam situasi tadi, orang cina tersebut menggunakan bahasa Melayu dengan loghat cina. Walaupun dia berbangsa cina, namun dia boleh bertutur dalam bahasa Melayu itu bahasa rasmi negara kita. Oleh itu, kita sebagai warganegara Malaysia harus memahami bahasa serta dialek yang ada di negara kita. Itulah, 1 Malaysia 1 Bahasa.

No comments:

Post a Comment