ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Thursday, January 20, 2011

BUDI BAHASA BUDAYA KITA


Hari ini cuti sempena hari Thaipusum. Pada pukul 11, saya pergi ke pekan untuk membaiki kasut futsal yang sudah tertanggal gam dan putus benang. Saya menghantar kasut di sebelah kedai Nokia, Tanjong Malim. Sampai di sana, saya memberitahu agar mengegam dan menjahit kasut saya. Kira-kira lima minit kemudia, datang seorang pemuda india. Dia memarahi kerana kasut yang dihantarnya semalam belum siap. Situasi :

India : Saya mau ambil kasut saya hantar semalam.

Pak Cik : Kasut ape? Warna ape?

India : Kasut jogging warna putih..

Pak Cik : Kasut kamu itu, belum siap lagi.

India : Bila boleh siap! Kata hari ini boleh siap! (dengan nada suara yang agak tinggi)

Pak Cik : Sorry ye, sebab kasut banyak sangat yang perlu pak cik siapkan.

India : Pak Cik siapkan kasut itu, petang ni saya ambil (nada suara yang tinggi kerana marah)

Komen:

Situasi di atas adalah kurang baik. Kita sebagai warga negara Malaysia yang berbilang bangsa harus hormat menghormat. Di samping itu, kesabaran adalah sangat penting. Dalam situasi di atas, india tersebut tidak seharusnya memarahi pak cik tersebut. Lagipun, bukan kita seorang sahaja yang membaiki kasut. Oleh itu, kita harus bertanya dengan sopan santun. Budi bahasa budaya kita.

No comments:

Post a Comment