ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Friday, January 28, 2011

BERTEGUR SAPA AMALAN KITA

Pada hari jumaat bermulanya cuti Tahun Baru Cina. Sempena Tahun Baru Cina ini, saya bercuti di Johor iaitu rumah kakak saya. Selepas mengemaskan barang pada hari jumaat tersebut, saya hendak pergi ke taman Arkib untuk menunggu bas. Dalam perjalanan, saya terserempak dengan mak cik yang sedang mengemop lantai di Kolej Harun Aminurrashid. Situasinya :

Saya : Tumpang lalu mak cik(tersenyum)
Mak cik : Ye dik (mak cik pun berhenti mengemop). Adik ni nak ke mana?
Saya : Saya balik mak cik.
Mak cik : hati-hati ye dik (tersenyum)
Saya : Terima kasih mak cik.

Komen :
Situasi di atas adalah perbualan saya dengan mak cik yang bertugas di Kolej Harun Aminurrasid (KHAR). Saya sangat kagum dengan mak cik tersebut kerana dia mempunyai budi bahasa yang tinggi. Budaya bergitulah saya seharusnya diamalakan di negara kita agar negara kita aman dan sejahtera . Bertegur sapa budaya kita. 

No comments:

Post a Comment