ISU-ISU TERKINI

JANA PENDAPATAN

Tuesday, January 18, 2011

BAHASA SENDI TAMADUN BANGSA

Pada hari ini kuliah bermula pada pukul 11 pagi iaitu kelas Drama dan Seni Lakon. Saya orang yang bernasib baik kerana saya orang yang pertama berlakon pada hari ini. Saya berganding dengan Hidayah yang memegang watak sebagai isteri dan saya sebagai suami. Kelas itu sampai pukul 1 petang. Selepas itu, saya, Johnston dan Fazil makan tengah hari di Kafe proton city. Selepas itu, pada pukul 2 petang kelas Keterampilan Penulis. Sepelas balik dari kuliah saya terus pergi ke Maybank di Tanjung Malim sebab ada urusan. Situasi di Maybank…

Kerani : Adik nak buat ape?

Saya : Saya nak tukar kad ATM puan sebab sudah rosak.

Kerani : Ok, bagi saya IC, adik tunggu sebentar ye..

Komen:

Dalam perbualan seharian kita harus belajar untuk menggunakan kata ganti diri. Kerani di Maybank tidak sepatutnya memanggil dengan penggilan “adik” walaupun dia ingin menimbulkan kemesraan. Dia sepatutnya, memanggil saya “encik”. Sekiranya kita tidak mengenali atau baru mengenali kita seharusnya menggunakan kata penggilan yang bersesuaian. Apabila kita berada dalam Maybank, itu adalah situasi formal dan harus menggunakan bahasa formal. Kalau di pasar malam tidak mengapa.

Pesanan: kalau kita berada di situasi formal kita harus menggunakan bahasa formal. Ingatkah Bahasa Sendi Tamadun Bangsa.

No comments:

Post a Comment